Jeesuksen Risti
Espoo 13.10.2012 Unto Pulkkinen

JEESUKSEN TUOMIO JA RISTIN TAPAHTUMAT

Jeesus tuomittiin kuolemaan kolme eri kertaa, joka kerta eri syystä.

Ensimmäinen oikeudenkäynti oli se, kun Jumala tuomitsi Pojassaan koko maailman synnin.
Raamatun mukaan synnin palkka on kuolema.
Tässä kuolema tarkoittaa biologista kuolemaa, mutta viime kädessä myös ikuista eroa Jumalasta.
Jumalan oikeudenmukaisuus ja pyhyys vaativat, että synti tuomitaan.
Sormien läpi hän ei katso asiaa.
Ihminen oli kykenemätön itse itseään pelastamaan eli vetämään itseään kuiville synnin suosta.
Syntinenhän on loukannut Jumalaa ja ihmisiä vastaan.
Niinpä hän ei voi näitä loukkauksia itse omin voimin antaa itselleen muiden puolesta anteeksi.
Jumala voi ne antaa anteeksi eli sovittaa omasta ja ihmistenkin puolesta.
Lisänä on vielä perisynti, jonka lapsi on perinyt langenneen Adamin sukuun syntyneenä.
Jumalan ratkaisu syntiasiaan kaikkineen oli, että hän maksoi Pojassaan synnin palkan eli
antoi hänet kuolemaan meidän kaikkien puolesta.
Jeesus sovitti synnit vuodattamalla verensä ja kuolemansa kautta.
Ilman veren vuodatusta ei tapahdu anteeksiantamusta,
kuten jo Vanhan Liiton uhrisäännöt edellyttivät eläimen uhriverta.
Lisäksi Jeesus teki paljon muutakin ristillä meidän hyväksemme.

Toinen oikeudenkäynti koski Jeesuksen tuomitsemista juutalaisten uskonnollisten lakien mukaan.
Kyseessä oli muka jumalanpilkka, johon ylipapit ja kansan vanhimmat vetosivat.
Tosiasiallisesti syinä taisivat olla ainakin osittain:
  • Ylipappien ja kansan vanhinten rahanahneus.
    Temppeli oli saddukeusten hallinnassa ja se oli hyvä rahasampo. Jeesus oli uhka tälle bisnekselle.
  • Kateus ja vallanhimo, koska kansa seurasi Jeesusta. He pelkäsivät menettävänsä asemansa.
  • Oikeaoppisuuden synti, josta ylipapit, fariseukset, saddukeukset ja kirjanoppineet pitivät kiinni vastoin sydämen ääntä.
    Vai oliko niin, että heidän sydämensä olivat niin paatuneet, etteivät Jumalan totuus ja rakkaus enää tavoittaneet niitä, kun itse Jumala, Jeesus Kristus puhui heille.
Kolmas oikeudenkäynti tapahtui Rooman vallan edustajan eli Pontius Pilatuksen toimesta.
Pilatus totesi Jeesuksen syyttömäksi, mutta tuomitsi Jeesuksen kuolemaan kansan painostaessa.
Ylipapit ja vanhimmat yllyttivät rahvasta vaatimaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista.
Kuuluipa kansanjoukosta seuraavaakin Joh 19:12:
Pilatus yritti nyt saada Jeesuksen vapautetuksi.
Mutta juutalaiset huusivat: "Jos päästät hänet vapaaksi, et ole keisarin ystävä!
Joka korottaa itsensä kuninkaaksi, nousee keisaria vastaan."

Nämä sanat säikäyttivät Pilatuksen ja hän, mieleltään heikkona,
tuomitsi Jeesuksen kuolemaan vastoin parempaa tietoaan.
Tähän viittaa sekin, mitä hän kirjoitti laattaan ristin päälle:
Jeesus Nasaretilainen juutalaisten kuningas.
Hän sai siitä muodollisen syyn tuomita Jeesus muka kapinoitsijana Rooman valtaa vastaan.

Vuonna 1810 jKr. löydettiin Italiassa Aquilasta, 85 km päästä Roomasta koilliseen olevasta paikasta,
kuparitaulu, jossa oli hepreankielinen teksti.
Tekstin todettiin olevan jäljennös Jeesuksen virallisesta kuolemantuomiosta.
Paikalla, josta taulu löydettiin, oli muinoin ollut vanha Aminternum.
Nämä rauniot ovat vieläkin nähtävänä lähellä St. Vittorinoa.
Löydön teki ranskalainen muinaistutkija Dominique Vivant Denon, joka eli vv. 1747-1825.
Hän oli Napoleonin aikaan Louvren museon johtaja ja Napoleonin armeijan arkeologian asiantuntija.
Taulun taakse oli kirjoitettu: "Samanlainen taulu on lähetetty joka suvulle."


PONTIUS PILATUKSEN TUOMIO, että Jeesus Natsarealainen on ristillä kuoleva.

                TUOMIO

Keisari Tiberiuksen seitsemäntenätoista hallitusvuotena ja 24 päivänä Maaliskuuta,
Pyhässä Jerusalemin kaupungissa, Hannaan ja Kaifaan ollessa ylimmäisinä pappeina,
Jumalan kansan uhripappeina, tuomitsen minä, Pontius Pilatus, Pretorikunnan maaherra,
Jeesus Natsarealaisen kuolemaan ristillä kahden pahantekijän välillä,
seuraavien kansan syytösten tähden:

1. hän on harhaanjohtaja
2. hän on kapinallinen
3. hän on lain vihollinen
4. hän nimittää itseänsä, valheellisesti, Jumalan Pojaksi
5. hän nimittää itseänsä Israelin kuninkaaksi
6. hän on mennyt temppeliin seurassaan suuri kansanjoukko, jolla oli palmunoksia käsissään.

Centurio Qvintus Kornelius käsketään viemään hänet teloituspaikalle.
Jokaista, olkoonpa hän köyhä tai rikas, kielletään vastustamasta Jeesuksen kuolettamista.

Jeesuksen kuolemantuomion todistavat allekirjoituksellaan:

Daniel, rabbiini, farisealainen
Johannes, rabbiini
Rafael Rorobabel
Kapet, kansalainen

Jeesus menköön kaupungista ulos Struenus-portista.


Tämä kuparitaulun teksti on sisällöltään uskottava ja paikkansa pitävän tuntuinen.
Silti jää pieni mahdollisuus, että tekstin sisältö ei ole tarkasti aito.
Tosin sillä ei ole uskon kannalta merkitystä.
Taulun todenperäisyyttä tukee sekin, että muinaisesta Sardesin kaupungista, sen raunioista,
on löydetty samanlainen taulu täsmälleen samalla sisällöllä.
Lisäksi sieltä löydetyissä kuparitauluissa on dokumentoitu Pilatuksen oikeudenkäyntiä laajemminkin.
Näitä tekstejä on kuvattu linkissä: http://www.endtime.org/library/hanna/trialofjesus.html
Kuparitaulu on kestävä ajan patinaa vastaan, kestävämpi kuin pergamentti tai paperi.
Pehmeänä metallina siihen on myös melko helppo kaivertaa tekstiä.
Rooman vallan aikaan kuparia oli saatavilla helposti.

Tiberius hallitsi Roomaa aikavälillä 18.syyskuuta v. 14 – 16. maaliskuuta v. 37.
17. hallitusvuosi oli vuosi 30, jolloin Jeesus ristiinnaulittiin.
Tekstissä päivämäärä on Rooman valtakunnan Juliaanisen ajanlaskusysteemin mukainen.
Juliaaninen kalenteri on tätä nykyä 13 päivää jäljessä nykyistä Gregoriaanista kalenteria.
Näin ollen Pilatus tuomitsi Jeesuksen 6. päivä huhtikuuta nykykalenterin mukaan.

Ylipappien ja Pilatuksen tapauksissa kyseessä oli maailmanhistorian pimein oikeusmurha.
Sen pimeämpi se ei voisi olla. Jeesushan oli täydellisen synnitön,
eikä rikkonut lakia maallisessakaan mielessä ja oli mieleltään puhdas ja viaton.
Oikeusmurhan pimeyttä Pilatuksen osalta vielä lisää se, että hän tiesi Jeesuksen syyttömäksi.
Niinpä eräs perimätieto tiettävästi kertoo, että hän menetti mielenterveytensä,
joutui pois virastaan ja jossakin Galliassa pesi koko ajan käsiään joen rannalla ja höpötti:
Matt 27:24: "Minä olen syytön tämän miehen vereen...”.
Hänen kerrotaan sittemmin tehneen itsemurhan.
On muitakin perimätiedon kertomuksia Pilatuksesta.
Kaikissa niissä hänelle kävi huonosti.
Sekä Pilatus että Juudas olisivat voineet kaiken tekemänsäkin jälkeen pelastua,
jos olisivat katuneet ja kääntyneet Jeesuksen puoleen. Varmasti he katuivat, ja lujasti,
mutta eivät kääntyneet sen ainoan puoleen, joka olisi voinut heidät vielä pelastaa.

Kun Jeesusta tuomittiin, niin Matt 27:25:
Kaikki huusivat yhteen ääneen: "Hänen verensä saa tulla meidän ja meidän lastemme päälle!"
Ja näin on tainnut aika lailla käydäkin historian saatossa, valitettavasti.
Vuonna 70 Jerusalem hävitettiin ja kansalle kävi huonosti.
Tämän Jeesus ennustikin, koska Jerusalem ei ollut tuntenut etsikkoaikaansa.
Mielenkiintoinen seikka on myös se, että juutalaiset kirjoitukset
(Mishna Sanhedrin, Avoda Zara ja Talmud) kertovat, että uhrit ovat menettäneet voimansa syksyllä 30.
Suuri sovintopäivä on syksyllä, jolloin ylipappi meni kaikkeinpyhimpään eläimen uhriveren kanssa.
Tämä on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen vuonna.
Tämä viestii siitä, että Jumala asetti voimaan Jeesuksen kertakaikkisen uhrin,
joten vanha vuotuinen uhri menetti voimansa.
Voidaan myöskin ajatella niin, että ylipapit eivät enää olleet hengellisesti kelvollisia
Jumalan edessä toimittamaan uhripalvelusta pimeän paatumuksensa takia.

Juudean maaherra Pontius Pilatus määräsi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.
Tuomiotaulun mukaan sadanpäämies Qvintus Kornelius määrättiin panemaan toimeen teloitus.
Kun Jeesus kuoli, niin hän sanoi, Mar.15:39:
"Tämä mies oli todella Jumalan Poika!"
Tämä Cornelius on todennäköisesti sama sadanpäämies,
joka kääntyi kristityksi Pietarin julistaessa evankeliumia hänen kodissaan.

Jeesusta ruoskittiin roomalaisten toimesta rankasti (pitkästi yli 100 kertaa) kahdenlaisella ruoskalla,
jotka olivat alla olevan kuvan mukaisia.
Ruoskiin oli suikaleiden päihin kiinnitetty metallikuulia iskun tehostamiseksi.
Ruoskaniskujen lukumäärä on saatu selville Torinon käärinliinan verijälkien avulla.
Tämä käärinliina on mitä todennäköisimmin aito Jeesuksen käärinliina.

Roomalaiset ruoskat

Jeesuksen rikkiruoskituille harteille asetettiin ristin poikkipuu.
Se painoi erään tiedon mukaan 35-50 kg.
Kulkueen edessä kannettiin kylttiä, jossa oli ristiinnaulitsemisen syy.
Ristiinnaulitseminen tapahtui Jerusalemin ulkopuolella sijaitsevalla Golgatan kummulla.
Sinne Jeesusta ajettiin Via Dolorosaa pitkin Pilatuksen palatsilta kansanjoukon seuratessa.
Matka oli noin 600 metriä.
Osa pilkkasi ja osa itki häntä.
Tämä kulkue merkitsi koko kaupungin sanoutumista irti hänestä.
Ristiinnaulittava sysättiin näin fyysisesti ja henkisesti yhteiskunnan ulkopuolelle.
Vain uskolliset enää samaistuivat Jeesuksen osaan. Hebr 13:13 kehottaakin:
Lähtekäämme siis hänen luokseen leirin ulkopuolelle, hänen häväistystään kantaen.
Perimätiedon mukaan jerusalemilainen nainen nimeltä Veronika meni
pyyhkimään verta Jeesuksen kasvoilta, kun hän oli lyyhistynyt ristinpuun alle.
Täysin syytöntä miestä viedään raa'asti teloitettavaksi.
Kauhea tilanne inhimillisesti ajatellen.

Golgatalla hänet riisuttiin ja asetettiin hartiat ja ulospäin ojennetut käsivarret poikkipuulle.
Sotilaat jakoivat keskenään hänen vaatteensa, kuten profetia Ps 22:19 ja evankeliumit kertovat.
Jeesukselle tarjottiin huumaavaa juomaa, mutta hän kieltäytyi siitä.
Naulat lyötiin ranteiden läpi, ei siis kämmenten läpi, kuten useimmissa maalauksissa on esitetty.
Naula ranteen läpi lukitsi käden.
Naulat eivät murskanneet mitään luita, mutta ne menivät läpi hermon kohdalta.
Se on suurin hermo, joka menee käteen.

Tämän jälkeen Jeesus nostettiin ylös ja hänen kätensä olivat tiukasti naulattu poikkipuuhun,
jolloin käsivarret ojentuivat ulospäin ja pitenivät ehkä 10-15 cm.
Luultavasti samalla molemmat olkapäät menivät pois sijoiltaan.
Sen jälkeen poikkipuu kiinnitettiin ylösnostettuun paaluun, joka oli kiinnihakattu maahan.
Sitten lyötiin naula hänen jalkojensa läpi jalkapöydän 2. ja 3. luun välistä,
jolloin myös nämä hermot murskattiin aiheuttaen kovan kivun kuten ranteissa.
Jalat olivat hieman koukussa, jolloin saattoi ponnistaa hieman ylöspäin ja sai vähän hengitettyä.
Samalla naula repi jalkaterät halki ja lopuksi juuttui nilkkaluuta vasten.
Tämä pitkitti kuolemaa, sillä ilman tukea käsiin kohdistuva veto olisi salvannut hengityksen.
Jeesus ristiinnaulittiin alastomana.
Alastomuus oli siihen aikaan suuri häpeä yleensäkin.
Ristiinnaulitseminen oli ihmisen ja hänen ruumiinsa mitä törkeintä häpäisemistä.
Hänet korotettiin julkisesti kaikkien nähtäväksi ja pilkattavaksi.
Kuusi pitkää tuntia välillä kello 9-15 Jeesus sinnitteli hengissä.
Sinä aikana suuret ihmismäärät ehtivät käydä katsomassa häntä.
Osa pilkkasi: Etkös sinä ole Jumalan Poika? Astu nyt alas ristiltä, niin me uskomme sinuun.
Ristiinnaulitseminen oli raakarahvaalle samalla sirkushuvia.

Jeesus ristiinnaulittiin Nisankuun 14. päivänä juutalaisen ajanlaskun mukaan.
Kyseessä oli heidän Pääsiäisjuhlansa ja sapatin aatto.
Kuukausijaottelu oli kuun kierron mukaan eli lyhempi kuin nykyinen Gregoriaaninen kuukausi.
Kuukausi on alkanut, kun Jerusalemissa on nähty uudenkuun sirppi.
Tähtitieteellisten laskelmien mukaan on arvioitavissa, että uusikuu on syntynyt v. 30
nykyisen Gregoriaanisen kalenterin mukaan illalla maaliskuun 20. päivänä.
Kuunsirppi on näkynyt joko maaliskuun 21. päivän illalla tai viimeistään 22. päivän illalla.
Niinpä ristiinnaulitseminen tapahtui vuonna 30 huhtikuun noin 4 - 6. päivän välisenä aikana.
Pilatuksen tuomiotaulun perusteella se tapahtui 6. päivä huhtikuuta.
Tämä on täydenkuun aika.

Kuusi pitkää tuntia välillä kello 9-15 Jeesus sinnitteli hengissä.
Sinä aikana suuret ihmismäärät ehtivät käydä katsomassa häntä.
Osa pilkkasi: Etkös sinä ole Jumalan Poika? Astu nyt alas ristiltä, niin me uskomme sinuun.
Ristiinnaulitseminen oli raakarahvaalle samalla sirkushuvia.
Matt 27:45 evankeliumin mukaan tuli keskipäivällä pimeys koko maan ylle.
Pimeyttä kesti kello kolmeen saakka iltapäivällä.
Tätä on selitetty auringonpimennykseksi.
Sitä se ei voi olla, koska juutalaisten pääsiäisjuhlaa vietetään aina täydenkuun aikaan.
Tämä tarkoittaa sitä, että kuu on maan takasektorissa auringosta päin nähtynä.
Kuu ei siis ole maan ja auringon välissä, kuten auringonpimennyksessä.
Tämä pimeys sopii hyvin yhteen Jeesuksen ristiinnaulitsemisen eli pimeän oikeusmurhan kanssa.

Kun Jeesus oli kuollut, niin linkissä
http://www.endtime.org/library/hanna/trialofjesus.html
kerrotaan seuraavasti:

Sitten sadanpäämies raportoi Pilatukselle, mitä oli tapahtunut.
Ja maaherra ja hänen vaimonsa kuullessaan sen,
olivat hyvin murheellisia ja eivät syöneet eivätkä juoneet sinä päivänä.
Ja Pilatus, kutsuen hebrealaiset (juutalaiset), sanoi heille:
Oletteko nähneet, mitä on tapahtunut?
Ja he sanoivat maaherralle:
On tapahtunut auringonpimennys, kuten on tavallista.

Then the centurion reported to the governor what was done.
And the governor and his wife on hearing it,
were greatly grieved and neither ate nor drank that day.
And Pilate, calling the Hebrews, said to them,
Have ye seen what was done?
And they said to the governor,
There has been an eclipse of the sun, as is usual.
.
.