Suomen Raamattuopisto Järviradio Tapahtuma: Hengellinen Ilta
Aika: Ma 12.5.2014 klo 18:00 – 21:00
Paikka: Järviradio, Alajärvi
Opetus: Jeesuksen käärinliina
Puhuja: Unto Pulkkinen

JEESUKSEN KÄÄRINLIINA
Johdantoa
Nykypäivänä Jumalan olemassolo on monille kyseenalaista.
Jotkut kyllä uskovat, että Jumala on, mutta ovat passiivisia Jeesuksen Kristuksen suhteen.
Usko ei heitä paljoa häiritse arkielämässä.
On myös tunnustavia kristittyjä, jotka turvaavat Jumalaan ja seuraavat Jeesusta ja pyrkivät myös elämään niin kuin tulee.
Sodan jälkeen oli herätystä Suomessa, mutta elintason noustessa uskon liekki hiipui monilta.
Tosin Viides Herätysliike syntyi osin ennen sotaa, sota-aikana ja sodan jälkeen aina 70-luvulle saakka.
Usko ei ole järjellä tavoitettavissa.
Onko kuitenkin olemassa sellaisia järjellisiä todisteita, jotka epäämättä todistavat Jumalan Pojasta Jeesuksesta Kristuksesta?
Onko järjellisiä todisteita siitä, että Jumala teki Poikansa kautta pelastusteon maailmanhistorissa?
Onko epäämättömiä todisteita siitä, että Jumalan Poika Jeesus oli myös todellinen ihminen ja siitä,
että evankeliumien kertomukset hänestä ovat myös historiallisesti totta?
Onpa hyvinkin, jopa paljonkin!
Yksi tällainen on Jeesuksen käärinliina, johon hänet kiedottiin haudattaessa kallioon hakattuun hautaluolaan.
Tämä pellavainen käärinliina on suurella todennäköisyydellä aito ja on säilynyt tähän päivään saakka.
Sitä säilytetään Italian Torinossa Pyhän Johannes Kastajan katedraalissa.
Tätä kutsuttaan Torinon käärinliinaksi säilytyspaikan mukaan.
Tarkastelemme erikoisesti sitä tänä iltana tieteellisten todisteiden avulla.

Jeesuksen tuomio, ristiinnaulitseminen ja hautaaminen
Juutalaiset ylipapit, kirjanoppineet ja kansan vanhimmat juonittelivat Jeesukselle Pilatukselta kuolemantuomion.
Vain Rooman vallan edustaja saattoi tuomita kuolemaan.
Siksi he kääntyivät Pontius Pilatuksen puoleen.
Tämä kaikki tapahtui noin 2000 vuotta sitten.
Jeesukselle langetettiin kolme eri kuolemantuomiota, kukin eri perusteilla:
Juutalaiset johtomiehet tuomitsivat juutalaisen uskonnollisen lain perusteella Jeesuksen kuolemaan muka jumalanpilkasta,
kun Jeesus sanoi olevansa Jumalan Poika.
Tosiasiallisesti syinä taisivat olla:
Ensinnäkin ylipappien ja kansan vanhimpien rahanahneus.
Temppeli oli saddukeusten hallinnassa ja se oli hyvä rahasampo kymmenysten, kaikenlaisten uhrien ja kaupustelun takia.
Jeesus oli uhka tälle bisnekselle. Hänhän ajoi kaupustelijat ulos temppelistä ja oli luvannut rakentaa uuden,
tosin taivaallisen temppelin, kolmessa päivässä.
Toiseksi kateus ja vallanhimo, koska kansa seurasi Jeesusta.
Joh 11:47-48 sanookin:
Ylipapit ja fariseukset kutsuivat neuvoston koolle ja kysyivät siltä:
"Mitä meidän pitäisi tehdä? Se mies tekee paljon tunnustekoja.
Jos annamme hänen jatkaa näin, häneen uskovat kohta kaikki, ja silloin roomalaiset tulevat ja
ottavat meiltä sekä tämän pyhän paikan että koko kansamme."

Kolmanneksi oikeaoppisuus, josta ylipapit, fariseukset, saddukeukset ja kirjanoppineet pitivät kiinni vastoin sydämen ääntä.
Vai oliko niin, että heidän sydämensä oli niin paatunut vallanhimoisen, ahneen ja epärehellisen toiminnan takia,
ettei Jumalan totuus ja rakkaus enää tavoittanut sitä.
Oikeaoppisuus eli muka jumalanpilkka saattoi olla vaan muodollinen veruke Jeesuksen tuomitsemiseen.
Ehkä se oli pääsyy fariseuksille, jotka pitivät itseään sen ajan tosiuskovina.
Tosin erään tiedon mukaan kokuksessa eivät olleet paikalla ainakaan kaikki fariseukset.
Jeesushan ei valehdellut eikä pilkannut Jumalaa sanoessaan olevansa Jumalan Poika. Hän sanoi vain totuuden.
Pilatus tuomitsi Jeesuksen kuolemaan muka kapinoitsijana Rooman valtaa vastaan, vaikka tiesi, että Jeesus oli syytön.
Jumala tuomitsi Jeesuksessa koko maailman synnin ja samalla tuomitsi Jeesuksen kuolemaan meidän kaikkien puolesta,
koska ”synnin palkka on kuolema”, kuten Raamattu sanoo.
Tapahtui kolminkertainen tuomitseminen kuolemaan, kukin eri syystä.
Pontius Pilatuksen toimesta tapahtui maailmanhistorian pimein oikeusmurha.
Sama tai oikeastaan pahempi synti tapahtui juutalaisten johtomiesten kautta, kuten Joh.19:10-11:
Pilatus sanoi. "Etkö tiedä, että minulla on valta päästää sinut vapaaksi ja valta ristiinnaulita sinut?"
11 Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi minuun mitään valtaa, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä.
Siksi on suurempi syyllinen se ihminen, joka on minut sinulle luovuttanut."

Jeesus ei ollut koskaan syyllistynyt pienimpäänkään vääryyteen koko maallisen elämänsä aikana.
Pilatus kaiken lisäksi tuomitsi Jeesuksen vastoin parempaa tietoaan.
Lisäksi hän, jolla oli valta ja joka langetti tuomion, sälytti syyn kansan niskoille pesemällä kätensä ja sanomalla:
"Minä olen syytön tämän miehen vereen...”.
Kerrassaan raukkamainen teko!
Niinpä hän perimätiedon mukaan menetti virkansa ja mielenterveytensä ja pesi lopun elämäänsä käsiään jossakin Galliassa
joen rannalla ja höpötti: "Minä olen syytön tämän miehen vereen...”.
Jumala on niin armollinen, että hän olisi antanut Pilatuksellekin anteeksi hänen tekonsa,
jos hän olisi kääntynyt katuen Jeesuksen puoleen.
Hän kyllä katui rankastikin, mutta ei kääntynyt Jeesuksen puoleen.
Katua pitääkin, mutta pelkkä katuminen ei riitä.
Pitää kääntyä Jumalan, Jeesuksen, puoleen ja pyytää syntejään anteeksi ja uskoa ne anteeksiannetuiksi
Jeesuksen ristin sovitustyön perusteella.
Jumala on armollinen ja antaa syntimme anteeksi Poikansa Jeesuksen tähden.
Tänäkin päivänä Jeesuksen Kristuksen tuntemisen tuoksu on, 2.Kor.2:16:
Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän.
Jeesusta pahoinpideltiin ja ruoskittiin rankasti roomalaisella ruoskalla,
joiden nahkasäikeiden päihin oli liitetty metallinpaloja.
Hänestä tehtiin narrikuningas lyömällä päähän pitkäpiikkinen orjantappurakruunu, antamalla käteen sauva
kuninkaan valtikaksi ja päälle puettiin purppuranpunainen kuninkaallinen viitta.
Sitten he polvistuivat ja kumarsivat häntä: ”Ole tervehditty, juutalaisten kuningas!”
Sen jälkeen he löivät häntä ruokokepillä päähän ja sylkivät hänen päälleen halveksunnan osoitukseksi.
Apostoli Johannes kuvaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen koruttomasti, Joh.19:16-18:
Jeesusta lähdettiin viemään. 17 Kantaen itse ristiään hän kulki kaupungin ulkopuolelle paikkaan,
jota kutsutaan Pääkallonpaikaksi, heprean kielellä Golgata.
18 Siellä sotilaat ristiinnaulitsivat Jeesuksen ja kaksi muuta hänen kanssaan,
yhden kummallekin puolelle ja Jeesuksen heidän keskelleen.

Jeesus oli ristillä noin klo 9:stä aina klo 15 iltapäivällä, siis yhteensä 6 pitkää tuntia.
Kolmen tunnin kuluttua tuli pimeys, joka kesti kolme tuntia.
Sitä on selitetty silloin ja tänä päivänäkin auringonpimennyksen aiheuttamaksi.
Tämä ei ole mahdollista, koska juutalaiset viettivät Pääsiäisjuhlaa aina täydenkuun aikana,
eli Nisankuun 14. päivänä, jolloin on aina täysikuu.
Tällöin maa on kuun ja auringon välissä eli kuu on maan takana auringosta katsottuna.
Fyysinen pimeys sopiikin ajankohtaan, jolloin maailmanhistorian pimein oikeusmurha tapahtui.
Kuuden pitkän tunnin kuluttua noin kello kolmen aikaan iltapäivällä Jeesus huusi:”Se on täytetty”,
ja hän antoi henkensä Isän käsiin.
Huolimatta aikamäärityksen pienestä epävarmuudesta vaikuttaa siltä, että Jeesus kuoli samaan aikaan
kuin juutalaisten tavan mukaan Pääsiäislammas teurastettiin.
Tämä on myös hengellisesti perusteltu ajankohta.
Profeetta Jesaja jo sanoi, Jes.53:7: Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut.
Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä,ei hänkään suutansa avannut.

Johannes Kastajakin sanoi, Joh.1:29: ”Katsokaa:Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!...”
Joosef ja Nikodemos – nimiset miehet hautasivat Jeesuksen ruumiin läheiseen kalliohautaan.
Joh.19:40: Miehet ottivat Jeesuksen ruumiin ja kietoivat sen käärinliinoihin pannen mukaan tuoksuaineita,
niin kuin juutalaisten on tapana tehdä haudatessaan vainajansa.

Hautaaminen tapahtui nopeasti, koska sapatti oli juuri alkamassa illansuussa ennen auringonlaskua.
Päivä vaihtui juutalaisilla juuri tähän aikaan, eikä keskiyöllä.
Sapatti alkoi siis klo 17-18 tienoilla.
Ruumiin valmistelut hautaamista varten jäivät osin kesken.
Niitä lienee ollut tarkoitus jatkaa sapatin mentyä ohi.

Pontius Pilatuksen tuomiotaulu
Vuonna 1800 jKr. löydettiin Italiassa Aquilasta, 85 km päästä Roomasta koilliseen olevasta paikasta,
kuparitaulu, jossa oli hepreankielinen teksti.
Tekstin todettiin olevan jäljennös Jeesuksen virallisesta kuolemantuomiosta.
Paikalla, josta taulu löydettiin, oli muinoin ollut vanha Aminternum.
Nämä rauniot ovat vieläkin nähtävänä lähellä St. Vittorinoa.
Löydön teki ranskalainen muinaistutkija Dominique Vivant Denon, joka eli vv. 1747-1825.
Hän oli Napoleonin aikaan Louvren museon johtaja. Taulun taakse oli kirjoitettu:
"Samanlainen taulu on lähetetty joka suvulle."
Vastaava taulu on löydetty Turkin alueella olevan Sardesin raunioista myöhemmin.

========================================================================================

PONTIUS PILATUKSEN TUOMIO, että Jeesus Natsarealainen on ristillä kuoleva.

TUOMIO
Keisari Tiberiuksen seitsemäntenätoista hallitusvuotena ja 24 päivänä Maaliskuuta,
Pyhässä Jerusalemin kaupungissa, Hannaan ja Kaifaan ollessa ylimmäisinä pappeina,
Jumalan kansan uhripappeina, tuomitsen minä, Pontius Pilatus, Pretorikunnan maaherra,
Jeesus Natsarealaisen kuolemaan ristillä kahden pahantekijän välillä, seuraavien kansan syytösten tähden:
1. hän on harhaanjohtaja
2. hän on kapinallinen
3. hän on lain vihollinen
4. hän nimittää itseänsä, valheellisesti, Jumalan Pojaksi
5. hän nimittää itseänsä Israelin kuninkaaksi
6. hän on mennyt temppeliin seurassaan suuri kansanjoukko, jolla oli palmunoksia käsissään.

Centurio Qvintus Kornelius käsketään viemään hänet teloituspaikalle.
Jokaista, olkoonpa hän köyhä tai rikas, kielletään vastustamasta Jeesuksen kuolettamista.

Jeesuksen kuolemantuomion todistavat allekirjoituksellaan:
Daniel, rabbiini, farisealainen
Johannes, rabbiini
Rafael Rorobabel
Kapet, kansalainen

Jeesus menköön kaupungista ulos Struenus-portista.

========================================================================================

Onko tuomiotaulu aito vai ei, ei ole kovin tärkeätä.
Siinä olevat asiat vaikuttavat joka tapauksessa olevan oikein.
Pontius Pilatuksen asiakirjat ja kirjeenvaihto ovat säilyneet Roomassa aina tähän päivään saakka.
Varmastikin siihen aikaan Jerusalemissa tuomioteksti oli kristittyjen saatavilla.
Voidaan olettaa, että kristityt halusivat dokumentoida tuomion kestävälle kuparilevylle.
Kuparia oli siihen aikaan runsaasti saatavilla ja siihen on helppo kaivertaa.
Tiberius hallitsi Roomaa aikavälillä 18. syyskuuta v. 14 ? 16. maaliskuuta v. 37.
17. hallitusvuosi oli vuosi 30, jolloin Jeesus ristiinnaulittiin.
Tekstissä päivämäärä on Rooman valtakunnan Juliaanisen ajanlaskusysteemin mukainen.
Juliaaninen kalenteri on tätä nykyä 13 päivää jäljessä nykyistä Gregoriaanista kalenteria.
Näin ollen Pilatus tuomitsi Jeesuksen noin 7. päivä huhtikuuta nykykalenterin mukaan.

Käärinliinan yleinen kuvaus
Torinossa säilytetään käärinliinaa, jonka perimätiedon mukaan sanotaan olevan Jeesuksen käärinliina.
Käärinliinaa on tutkittu maailmalla tieteellisesti enemmän kuin mitään muuta tunnettua esinettä.
Viimeaikojen monitieteellinen tutkimus on paljastanut merkittäviä asioita tästä käärinliinasta.
Todennäköisyys sille, että käärinliina on aito, on kasvanut huomattavasti.
Kangas on valmistettu yhtenä kappaleena, jonka vasempaan laitaan on yksinkertaisella
saumalla kiinnitetty noin 9 cm:n levyinen kaistale.
Pellavakankaisen liinan mitat ovat 437 x 111 cm2, mitkä vastaavat ajanlaskumme alussa.
Palestiinassa käytettyä kyynärä-mittaa (2 x 8 kyynärää).
Kankaan kudos on todettu ainutlaatuiseksi.
Historiallisten tekstiilien johtava asiantuntija, sveitsiläinen tri Flury-Lemberg sai tehtäväkseen suorittaa
kankaalle huipputarkkaa säilöntä- ja konservointityötä.
Sitä tehdessään hän pääsi tutkimaan myös kankaan nurjaa puolta.
Tällöin hän totesi, että v Vastaavaa kudontatekniikkaa ei ole käytetty missään muualla kuin
Palestiinassa Punaisen Meren lähistöllä ajanlaskumme alussa.
Se on lähes identtinen Masadan linnoituksesta löytyneiden hautakankaiden kanssa, jotka ajoittuvat välille 40 eKr - 73 jKr.

Jäljet ja merkit käärinliinassa
Käärinliinan pituusuunnassa on erotettavissa alastoman, parrakkaan ja piinatun miehen hahmo kahtena puoliskona siten,
että pääpuolet ovat vastakkain. Kankaan toinen puoli on siten ollut vainajan alla ja toinen päällä.
Hahmo on voimakasrakenteinen, pitkätukkainen ja pitkäpartainen, asetettuna vainajan asentoon.
Kankaalle ovat hahmottuneet verivanat ja naulanjäljet ranteissa ja nilkoissa ja pään ihossa on ruhjeita.
Hahmon piirteissä on nähty myös esimerkiksi verta vuotava, turvonnut nenä, turvonnut poski ja ruoskittu selkä.
Kuvassa tutkimusten perusteella on nähtävissä silmien päällä olleen pienet kolikot.
Kuva on muodostunut siten, että ruumis on sijoitettu ensin liinan toiseen päähän,
jonka jälkeen liinan toinen pää on vedetty ruumiin yli pääpuolelta jalkoihin saakka.
Mies on ollut noin 179–181 cm pitkä, 79 kg:n painoinen ja noin 30–45-vuotias.
Hahmon tukka on pitkä, takahiuksissa on jonkinlainen palmikko, ja parrassa on jakaus keskellä.
Hahmo näyttää olleen ristiinnaulittu.
Liinoissa oleva kuvio vastaa täysin roomalaista teloitusmenettelyä ja evankeliumien kertomusta.
Hahmossa näkyvät seuraavanlaiset jäljet:
- Yhden käden ranteessa on suuri pyöreä pistohaava (alimmainen ranne peittyy päällimmäisen alle).
- Isot pistohaavat jalkapöydässä edessä ja alla ikään kuin ne olisi läpäisty yhdellä piikillä.
- Oikeassa kyljessä (viidennen ja kuudennen kylkiluun välissä) syvä haava, joka on aiheutunut pistosta rintaonteloon.
  Siitä on vuotanut runsaasti verta.
- Pieniä pistohaavoja otsalla ja eri puolilla päänahkaa.
- Lukuisia, yli 100, pitkittäisiä ja poikittaisia haavoja eri puolilla ruumista, etenkin selkäpuolella.
  Joidenkin tutkimusten mukaan haavojen muoto vastaa roomalaisen flagrum – ruoskan jälkiä.
- Ruoskan säikeiden päihin on kiinnitetty metallinpaloja.
- Kasvojen ruhjeita ja turpoamista lyöntien jäljiltä. Nenärusto vääntynyt vasemmalle.
- Sieraimista ja suupielestä valunut runsaasti verta.
- Oikeanpuoleinen viiksen pää repeytynyt, samoin parta oikealta puolelta ja keskeltä.
- Oikeassa polvessa hiertymä ja vasemmassa suuri ruhjevamma.
- Hiertymiä olkapäillä.
- Kummassakaan jalassa ei merkkejä luiden vahingoittamisesta.

Kuvan muodostumistapahtuma on edelleen tieteelle tuntematon.
Tarkkuus on noin viittätuhatta pikseliä tuumalle, eli vastaa hyvälaatuista diakuvaa.
Kuva on monokromaattista seepiaa. Kuva on kangaskuitujen pintakerroksessa.
Suunnilleen vastaavanlaista jälkeä saadaan nykyään 193:n nanometrin ultraviolettipulssilaserilla kymmenellä pulssilla,
josta voidaan laskea tarvittava teho, 16 megawattia neliösentille.
Koko kuvan muodostumiseen on tarvittu noin neljännesterawatin teho.
Millään nykyvälineillä ei ylletä sellaisiin tehoihin.
Kuva ympäröi yksittäisiä kangaskuituja sillä tavoin, että sen muodostamisilmiö on ollut
suoraviivaisen säteilyn sijasta kenttämäinen.
Kankaan ulkopinnaltakin on havaittu heikko kuva, mikä vihjaa kenttäilmiöön.

Kankaaseen imeytyneestä verestä on tunnistetty veriryhmä AB ja yksittäisiä DNA:n pätkiä.
Verijälkien poikkeuksellisen kirkas väri johtuu bilirubiinista.
Voimakas tuska on rikkonut verisoluja ja maksa on kierrättänyt hajonneista verisoluista peräisin olevan bilirubiinin ympäri kehoa.
Kankaaseen käärityn ristiinnaulitun miehen kuvasta on havaittu kaikki Raamatun kuvaamat Jeesuksen pahoinpitelyn jäljet:
kolmasti päähän painettu ”piikkiturbaani", revitty parta, murtunut nenä, yli sata roomalaisen ruoskan jälkeä,
ristin poikkipuun raahaamisen hiertymät olalla, muutaman kaatumisen jälket polvessa ja kyynärpäässä,
kolmella naulalla ristiinnaulaamisen jäljet, kantapään alle kiinnitetty kidutuspiikki ja ammattilaisen keihään pistojälki.
Jalkapohjien alta on löytynyt Jerusalemin juuri sen kohdan kivilajipölyä.

Kankaassa ei ole merkkejä siitä, että se olisi poistettu fyysisen ruumiin yltä.
Se ei ole tahriintunut muilta osin, siihen ei ole tarttunut ihokudosta eikä siitä ole irronnut kuituja.
Päinvastoin, merkit viittaavat siihen, että ruumis itse olisi jollakin tuntemattomalla tavalla poistunut
kankaan sisältä ja jättänyt siihen täysin rikkoutumattomat verijäljet.
Evakeliumien mukaan käärinliinat olivatkin paikoillaan, mutta ruumis oli kadonnut sisältä.
Hahmot ovat negatiivikuvina kankaassa siten, että molemmat kuvat ovat yhtä voimakkaita.
Voisi olettaa, että selkäpuolen kuva olisi voimakkaampi, koska selkä on tiiviimmin kangasta vasten.
Eräs teoria onkin, että ruumis olisi kohonnut hieman sillä hetkellä, kun kuvat syntyivät kankaaseen.
Italialainen tutkimuslaitos on hiljattain tutkinut liinan negatiivikuvaa.
Sen mukaan vastaavan kuvan saa muodostettua liinaan vain erittäiin voimakkaalla utraviolettilaserilla.
Mahdollisesti ylösnousemuksen hetkellä ruumiista on lähtenyt erittäin voimakas ja lyhyt energiapulssi.
Kuvat ovat syntyneet niin, että ne sisältävät henkilöstä kolmiulotteisen informaation.
Kolmiulotteinen kuva henkilöstä, muun muassa kasvoista ja päästä, on voitu muodostaa laskennallisesti.
Kangas on myös kärsinyt tulipalosta sekä savu- ja vesivahingoista ajan saatossa.

Kolikot silmien päällä
Siihen aikaan Lähi-Idässä oli tapana laittaa vainajan silmien päälle ajanhetken kolikot.
Käärinliinassa olevasta kuvasta on voitu tunnistaa tarkoilla kuvamittauksilla silmien päällä olleet kolikot.
Ne ovat Pontius Pilatuksen lyöttämiä kolikoita, joissa lukee keisari Tiberius.
Nämä ovat samoja halvimpia kolikoita, joita Jeesus näki lesken panevan uhriarkkuun lesken ropona.
Pilatus teetätti niitä vuosien 29-31 välisenä aikana.
Varsinkin toinen rahoista, joka on vähän erilainen, on tehty maaliskuun 29 – maaliskuun 30 välisenä aikana.
Tämä tiedetään kyseisen kolikon tekstissä olevan virheen ja muiden arkeologisten kolikkolöytöjen perusteella.
Jeesus ristiinnaulittiin noin seitsemäs päivä huhtikuuta vuonna 30.
Nämä kolikot varmistavat osaltaan tapahtumien historiallista ajankohtaa.
Juutalaiset viettivät Pääsiäistä aina täydenkuun aikaan eli 14. päivästä Nisankuuta eteenpäin.
Kuukausi vaihtui aina uudenkuun aikaan siten, kuin se havaittiin Jerusalemissa.
Vuonna 30 uusikuu nähtiin Jerusalemissa nykykalenterin mukaan 23. tai 24. päivä maaliskuuta.
Tästä 14 päivää eteenpäin on 7. päivä huhtikuuta.
Kuvat kolikoista ovat piirtyneet käärinliinaan ilmeisesti voimakkaan energiapulssin valottamana.

Tekstit käärinliinassa
Käärinliinasta on löydetty myös merkkejä katkonaisesta kirjoituksesta.
Esimerkiksi on löydetty teksti Nazarenos. Siihen aikaan oli käytäntö kirjoittaa hautakankaaseen
syytetyn nimi ja syyte, mistä hänet oli tuomittu.
Käärinliinasta on läydetty arameankielistä tekstiä, pari sanaa, jotka vaikuttavat olevan sanat: OLEMME HAVAINNEET.
Luukkaan evankeliumissa kerrotaan ylipappien todenneen: ”tämän me olemme havainneet villitsevän kansaamme”, Luuk.2:32.
Lisäksi kankaasta on paikannettu kolme heprean kirjainta, jotka todennäköisesti tarkoittavat KARITSA.
Johannes Kastaja myös sanoi, Joh.1:29: ”Katsokaa:Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!...”
Tämä teksti lienee siirtynyt vainajan kaulaan ripustetusta amuletista energiapurkauksessa.

Käärinliinan aitous
Käärinliinan on väitetty olevan keskiaikainen väärennös.
Vuonna 1988 tehtyjen radiohiiliajoitusten mukaan liina olisi peräisin vuosien 1260 - 1390 väliseltä ajalta.
Tämä ajoitus on osoittautunut vääräksi, koska näyte oli otettu huonosti kankaan uudemman paikan kohdalta,
jossa myös oli uudempaa mikrobikasvustoa.
Saastumattomasta osasta kangasta tehdyt ajanmääritykset ovat osoittaneet sen olevan peräisin ensimmäiseltä tai toiselta vuosisadalta.
Kankaan keskellä on neljä pientä reikää, joiden reunat ovat hiiltyneet.
Nämä reiät esiintyvät jo eräässä varhaisessa rukouskirjassa olevassa, käärinliinaa esittävässä kuvassa.
Kirja julkaistiin Budapestissä vuonna 1192.
Tämä todistaa kankaan olleen olemassa paljon ennen radiohiiliajoituksessa (1988) saatua aikaa
ja vie pohjan pois keskiaikaiselta väärennysteorialta.
Liinalle on tehty myös muun muassa mikroskooppisia tutkimuksia.

Kankaasta on löytynyt mm. siitepölyhiukkasia, jotka vastaavat täysin Palestiinan alueen kasvillisuutta.
Liinan siitepölyistä on tehty iso kasvitieteellinen tutkimus ja kasvilajeja on tunnistettu kymmenittäin
ja esimerkiksi sellaisia, joita kasvaa vain Jerusalemin ympäristössä ja jotka kukkivat pääsiäisen aikaan
ja jotkut vain iltapäivällä (käärinliinan sisään oli pantu tuore kukkakimppu).

Siitä on löytynyt myös jäämiä kalkkikivestä ja muista mineraaleista, joiden koostumus on tarkoissa tutkimuksissa
todettu identtiseksi Jerusalemin alueen haudoista otettujen näytteiden kanssa.
Myös on väitetty, että liinassa oleva veri ei olisikaan verta.
Joidenkin mielestä veri on liian punaista tavalliseksi veritahraksi.
Tämän on kuitenkin osoitettu johtuvan veren reaktiosta, joka ilmenee usein potilaalla tai uhrilla,
joka on kokenut voimakasta fyysistä tuskaa.
Sen yhteydessä veren aineosat erottuvat toisistaan ja punaisen väriaineen pitoisuus nousee.
Ristiinnaulitseminen aiheuttaakin kovaa fyysistä tuskaa. Siihen siinä pyrittiinkin.
Vuonna 1995 tehtiin ensimmäiset DNA - testit käärinliinasta otetuille verinäytteille.
Näytteen X ja Y- kromosomit vahvistivat vainajan sukupuolen mieheksi.
Lisäksi vahvistettiin jo aiemmin saatu tieto, että vainaja kuului veriryhmään AB+.
Veriryhmä on harvinainen AB+, jota kuitenkin esiintyy eniten Lähi-Idässä.
Verijäljet kankaalla ovat ominaisuuksiensa puolesta liian täydelliset ollakseen taiteilijaväärennöksiä.
On varmaa, että liinassa oleva veri on miehen verta.

Se, että käärinliinaa ja kasvoliinaa on säilytetty halki vuosisatojen, jopa vuosituhansien ajan,
kristittyjen toimesta, osoittaa, että kyseessä on täytynyt olla tärkeä henkilö.
Käärinliina on siihen aikaan kallista kangasta ja nykyrahassa sen arvoksi on arvioitu 4 000 – 5 000 euroa.
Tavalliset ristiinnaulitut rikolliset haudattiin joukkohautaan kuin koiranraadot.
Heiltä ei jäisi jälkeen arvokasta käärinliinaa, jota kristityt säilyttäisivät.
Tämä seikka myös puoltaa sitä, että käärinliina olisi aito.
Varmaa on, että käärinliinassa on ollut käärittynä ristiinnaulittu Jeesuksen aikakaudella,
jota henkilöä on ruoskittu rankasti, jolla on ollut pistojälkiä ympäri pään,
jolla on ollut haava oikeassa kyljessä ja jolla on ollut kasvoissa veriruhjeita.
Vielä on hieman epävarmaa, onko käärinliina todella Jeesuksen käärinliina.
Sekä Evankeliumien kuvaukset hautaamisesta, sen aikaiset hautaamiskäytännöt että
nykyajan tutkimustulokset vahvasti viittaavat tähän.

Hikiliinan eli kasvoliinan merkitys
Pyhäinjäännös, joka tunnetaan nimellä 'Sudarium Christi' eli Kristuksen kasvoliina on myös tallessa.
Sitä säilytetään Pohjois-Espanjassa sijaitsevan Oviedon kaupungin katedraalissa.
Se on kiistattomasti ollut siellä jo vuodesta 840.
Noin vuonna 620 Sudarium tuotiin meritse Espanjan Sevillaan Alexandriasta (jonne se oli tuotu Jerusalemista v. 614).
Myöhemmin se siirretään Toledoon ja v. 711 Asturiaan, missä se sittemmin tulee tunnetuksi Oviedon hikiliinana.
Perimätiedon mukaan kyseessä on sama liina, joka pantiin Jeesuksen kasvoille sen jälkeen kun hänet oli nostettu ristiltä
ja viety hautakammioon, missä se korvattiin käärinliinalla.
Joh.20:3-7 kuvaa asiaa näin:
3 Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle.
4 Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä.
5 Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta hän ei mennyt sisälle.
6 Simon Pietari tuli hänen perässään, meni hautaan ja katseli siellä olevia käärinliinoja.
7 Hän huomasi, että Jeesuksen kasvoja peittänyt hikiliina ei ollut käärinliinojen vieressä vaan erillään, omana käärönään.

Tässä liinassa on samanlaiset päänahkaa kiertävät verijäljet kuin käärinliinassa sekä samanlaiseen nenään,
hiuksiin ja kokopartaan viittaavia jälkiä.
Kasvoliinan ja käärinliinan veri on samalta henkilöltä DNA-tutkimusten mukaan.
Tutkimuksissa on siis päädytty tulokseen, että molempiin kankaisiin on ollut käärittynä sama henkilö.
Kasvoliinassa ei ole negatiivikuvaa, koska se ei ollut vainajan päässä haudassa ylösnousemuksen hetkellä.

Käärinliinan historialliset vaiheet
Jeesuksen opetuslapsilla oli motiivi ja intressi ottaa ylösnousemuksen jälkeen käärinliinat talteen.
Tämän jälkeen käärinliina on ollut eri paikoissa ja sen kulku on meko varmasti kyetty selvittämään.
Kiistattomasti liinan historia voidaan jäljittää vuoteen 1357, jolloin se esiteltiin julkisesti ranskalaisessa deCharnyn kappelissa.
Esineen omisti tuolloin ranskalainen ritari Geoffrey de Charny.
Käärinliina pysyi de Charnyn suvun hallussa vuoteen 1453 saakka, jolloin ilman perillisiä jäänyt Geffrey de Charnyn
pojantytär Margaret luovutti kankaan Savoijin herttua Ludvigille.
Käärinliinassa näkyy palojälkiä useassa kohdin kangasta, kulkien jonkinlaisessa linjassa kuvahahmon molemmin puolin.
Käärinliina sijoitettiin vuonna 1502 Ranskaan Chambéryn kaupunkiin herttuan kirkon kappeliin.
Käärinliina vaurioitui pahoin vuonna 1532 tulipalossa sen silloisessa säilytyspaikassa Savoijien pääkaupungissa Chambéryssä.
Liinan jäljet aiheutti kuumuudessa sulanut säilytysarkun hopea.
Vauriojälkien säännönmukaisuus johtuu kankaan taitostavasta.
Paikalliset klarissanunnat saivat tehtäväkseen korjata vauriot, minkä he tekivät mm. ompelemalla palojälkien
taakse paikkapalat ja peittämällä koko tekstiilin nurjalta puoleltaan hollanninpalttinasta tehdyllä tukikankaalla.
Käärinliina siirrettiin Torinoon vuonna 1578 kirkon haltuun.
Monet seikat viittaavat siihen, että kyseessä on kangas, joka perimätiedossa tunnetaan nimellä Mandylion.
Kuvassa käärinliinan (Sindon) ja hikiliinan (Sudarium) reitit.
Jeesuksen käärinliinan reitit

Mitä käärinliinan olemassaolo merkitsee uskolle
Tässäkin asiassa kristitylle uskon näkökulmasta riittää se, mitä on kerrottu Raamatussa Jeesuksen
ristiinnaulitsemisesta, hautaamisesta ja ylösnousemuksesta.
Vähintäänkin käärinliina on tieteellisesti ja myös pyhäinjäännöksenä mielenkiintoinen ja erikoinen.
Ehkä kaikkein suurin merkitys käärinliinalla on siinä, että se osaltaan todistaa, kuinka historiallisestikin
luotettavia ovat Raamatun kertomukset.
Ovathan evankeliumien kertomukset Jeesuksen viimeisistä päivistä ja käärinliinan
tieteelliset tutkimustulokset täysin yhtäpitäviä keskenään.
Nykyäänkin on tahoja, jotka yrittävät tehdä Jeesuksesta vain kuvitellun henkilön.
Heille on vaikea pala se, että Jeesus on vääjäämättömästi ollut historiallinen henkilö.
Käärinliina liittyy Jeesuksen historiallisuuteen ja hänen kärsimiseensä ja kuolemaansa historiassa.
Joh.20 luku kertoo, kuinka Pietari ja Johannes kiiruhtivat haudalle:
3 Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle.
4 Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä.
5 Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta hän ei mennyt sisälle.
6 Simon Pietari tuli hänen perässään, meni hautaan ja katseli siellä olevia käärinliinoja.
7 Hän huomasi, että Jeesuksen kasvoja peittänyt hikiliina ei ollut käärinliinojen vieressä vaan erillään, omana käärönään.
8 Nyt tuli sisään myös se toinen opetuslapsi, joka oli ensimmäisenä saapunut haudalle, ja hän näki ja uskoi.

Käärinliinojen näkeminen oli Johannekselle uskoksi.
Käärinliinat tukevat uskoa tänäänkin.
Jeesuksen käärinliina   Jeesuksen kuva käärinliinasta
* * * * *